Vredesoptocht van Sikhs
Deze ochtend houden Sikhs voor het 4de jaar een optocht door Almere.
Vandaag komen de Sikhs van Nederland in Almere bijeen om feest te vieren. De meesten gekleed in oranje (vanwege de oranje vlag van het Sikh geloof) en met oranje tulbanden zullen zij voor het 4de jaar in optocht door de straten van Almere trekken.
De optocht staat in het teken van 'feest, informatieverschaffing, wederzijds optimaal begrip, liefde en vrede in de wereld'. Met de optocht wordt ook de internationale dag van de Tulband gevierd die viel op 13 april.
Daaren boven wordt gevierd dat 311 jaar geleden in Punjab (India) op de dag van Vaisakhi (Sikh festival om het oogstseizoen in te luiden) de Khalsa (puur, red.), het Sikh broederschap, werd openbaard. Het Khalsa-concept vertegenwoordigt onder meer gelijkheid, rechtvaardigheid, vrijheid, liefde en respect voor elkaar. Omdat de Khalsa wordt gezien als de samenvoeging van barmhartigheid, geloof, vastberadenheid, moed en hoffelijkheid, zien de Khalsa Sikhs deze processie als een optocht voor vrede in de wereld.
5 symbolen van de leeuw
Vaisakhi wordt jaarlijks gevierd met een Nagar Kirtan (processie).Tijdens Vaisakhi werden de eerste Khalsa Sikhs met een nieuwe wijze van doping (amrit-ceremonie) binnen het Khalsa Sikh geloof ingewijd. Zij kregen als middelnaam Singh (leeuw) mee. Aldus initieerde de 10de Sikh Goeroe de Panj Piaré (de 5 uitverkorenen, de eerste 5 Khalsa) en bracht het uiterlijk in harmonie met een 'goed en nobel karakter'.
De 5 uitverkorenen kregen, na de initiatie, een gedragscode en 5 onderscheidende symbolen van het broederschap mee. Deze 5 symbolen zijn ongeknipte haren (kesh), een houten kam (kanga), een ijzeren armband (kara), specifiek katoen ondergoed (kachera) en een gekromde dolk als symbool dat een Khalsa Sikh verantwoordelijk is voor de vrede van anderen.
De Khalsa Sikh goeroes schaften met de oprichting van het Khalsa broederschap de priesters en intermediairs af en maakten de gewone man en vrouw tot ambassadeurs van de Sikh manier van leven. Zij deden daarmee afstand van alle vormen van ongelijkheid, vooroordelen en discriminatie en onderscheidden zich daardoor van bijvoorbeeld het Hindoe geloof met zijn kaste-systeem.
De optocht staat in het teken van 'feest, informatieverschaffing, wederzijds optimaal begrip, liefde en vrede in de wereld'. Met de optocht wordt ook de internationale dag van de Tulband gevierd die viel op 13 april.
Daaren boven wordt gevierd dat 311 jaar geleden in Punjab (India) op de dag van Vaisakhi (Sikh festival om het oogstseizoen in te luiden) de Khalsa (puur, red.), het Sikh broederschap, werd openbaard. Het Khalsa-concept vertegenwoordigt onder meer gelijkheid, rechtvaardigheid, vrijheid, liefde en respect voor elkaar. Omdat de Khalsa wordt gezien als de samenvoeging van barmhartigheid, geloof, vastberadenheid, moed en hoffelijkheid, zien de Khalsa Sikhs deze processie als een optocht voor vrede in de wereld.
5 symbolen van de leeuw
Vaisakhi wordt jaarlijks gevierd met een Nagar Kirtan (processie).Tijdens Vaisakhi werden de eerste Khalsa Sikhs met een nieuwe wijze van doping (amrit-ceremonie) binnen het Khalsa Sikh geloof ingewijd. Zij kregen als middelnaam Singh (leeuw) mee. Aldus initieerde de 10de Sikh Goeroe de Panj Piaré (de 5 uitverkorenen, de eerste 5 Khalsa) en bracht het uiterlijk in harmonie met een 'goed en nobel karakter'.
De 5 uitverkorenen kregen, na de initiatie, een gedragscode en 5 onderscheidende symbolen van het broederschap mee. Deze 5 symbolen zijn ongeknipte haren (kesh), een houten kam (kanga), een ijzeren armband (kara), specifiek katoen ondergoed (kachera) en een gekromde dolk als symbool dat een Khalsa Sikh verantwoordelijk is voor de vrede van anderen.
De Khalsa Sikh goeroes schaften met de oprichting van het Khalsa broederschap de priesters en intermediairs af en maakten de gewone man en vrouw tot ambassadeurs van de Sikh manier van leven. Zij deden daarmee afstand van alle vormen van ongelijkheid, vooroordelen en discriminatie en onderscheidden zich daardoor van bijvoorbeeld het Hindoe geloof met zijn kaste-systeem.
Er bestaan ook ongedoopte Sikhs, zij volgen een andere leer en noemen zich de Sahajdhari Sikhs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten