zondag 22 november 2015

Internethysterie maakt terrorist van onschuldige man

Canadees ziet gephotoshopte selfie wereldwijd opduiken met beschuldiging van terreuraanslagen in Parijs

http://www.joop.nl/media/detail/artikel/34752_internet_hysterie_maakt_terrorist_van_onschuldige_man/

Een foto van een man met een bomgordel om en een koran in de hand, ging het hele weekend hard de sociale netwerken over. De afbeelding haalde in verschillende landen, waaronder Spanje, zelfs de voorpagina van de krant. De man op de foto zou een van de terroristen in Parijs zijn. In werkelijkheid is de man een Canadese Sikh die niet in de buurt van de Franse hoofdstad is geweest.

Links: de foto zoals die het gehele weekend op sociale netwerken werd verspreid, rechts: de foto voordat iemand ermee aan de haal ging.

'Laten we bij het begin beginnen,' schrijft Veerender Jubbal, zoals de man heet, op Twitter. 'Ik ben nog nooit in Parijs geweest. Ik ben een Sikh met een tulband. Ik woon in Canada.' 
Jubbals nachtmerrie begon nadat een "grappenmaker" een selfie van internet plukte, een bomgordel in het plaatje photoshopte en van een tablet een koran maakte. Daarna ging het hard. Nadat de foto in korte tijd duizenden keren op de sociale netwerken werd gedeeld, met naam en toenaam, belandde hij in Spanje zelfs op de voorpagina van krant La Razon. 'Dit is een van de terroristen,' stond naast de foto te lezen.

Jubbal kreeg zelfs bezorgde telefoontjes van familie in India waar men zijn foto voorbij zag komen. De Canadees beraadt zich nu op juridische stappen tegen de media die hem ten onrechte als terrorist hebben afgebeeld.

'Ik heb duizenden en duizenden meldingen ontvangen,' schrijft Jubbal. 'In allerlei talen. Miljoenen mensen hebben mij als terrorist voorbij zien komen. Dit plaatst mij in een bijzonder slechte positie, er kan mij nu van alles overkomen.​

Geen opmerkingen: