donderdag 1 oktober 2015

Sikhs gebruiken religieuze tulband om levens te redden

Sikhs gebruiken religieuze tulband om levens te redden

Geen moment aarzelden twee aanhangers van het Sikhisme toen vier jongens dreigden te verdrinken in een kanaal in het Indiase Punjab. Ze wikkelden hun tulband af en gebruikten deze als reddingsboei, terwijl het afdoen van de tulband strikt verboden is in het Sikhisme.

Één van de helden, volgens India Today © India Today.
 
Ik had geen tijd om na te denken en deed direct mijn tulband af. Ik gooide deze naar de jongens in het water toe
Inderpal Singh

Tijdens een ceremonie waren een paar jongens pootje aan het baden in het water, toen plotseling het water begon te stijgen de jongens werden meegesleurd door de stroom. ,,Ik had geen tijd om na te denken en deed direct mijn tulband af. Ik gooide deze naar de jongens in het water toe als reddeingsboei.'', vertelt Inderpal Singh aan NDTV.

Aan de andere kant van het water volgde geloofsgenoot Kanwaljit Singh zijn voorbeeld: ,,Ik wilde eerst in het kanaal springen om ze te redden. Maar ik kan helemaal niet zwemmen. Dus verwijderde ik mijn tulband en gebruikte ik het als reddingsboei.''

Verdrinkingsdood
De jongens wisten op deze manier te ontsnappen aan de versdrinkingsdood. Logischerwijs waren ze hun redders zeer dankbaar: ,,Een heldhaftige daad! Hij probeerde me eerst te redden met een touw, maar dat brak. Toen gebruikte hij zijn tulband!''

In het Sikhisme is het dragen van een tulband heilig. Ze dragen de tulband om hun haar bij elkaar te dragen, wat ze vanuit geloofsovertuiging niet mogen knippen. De tulband gaat wel eens af, maar alleen binnenshuis.

Andere held
In mei van dit jaar kwam een geloofsgenoot van de twee heren ook als held in het nieuws. Harman Singh redde in Nieuw-Zeeland het leven van een jongetje, door zijn tulband te gebruiken om het bloedende hoofd van een gewond jongetje te ondersteunen. ,,Een vrouw hield hem vast terwijl hij op de grond lag", aldus Singh. ,,Op dat moment dacht ik niet aan de tulband, enkel aan hoe ik dat bloeden kon stoppen. Het is mijn plicht om te helpen. Iemand anders zou hetzelfde gedaan hebben."


Geen opmerkingen: