maandag 28 oktober 2019

BE: Sikhs uit heel België verzamelen in Sint-Truiden voor Nagar Kirtan

Sikhs uit heel België verzamelen in Sint-Truiden voor Nagar Kirtan

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191027_04687662/sikhs-uit-heel-belgie-verzamelen-in-sint-truiden-voor-nagar-kirtan
Sikhs uit heel België verzamelen in Sint-Truiden voor Nagar Kirtan
SINT-TRUIDEN - 

Ruim 1.500 Sikhs vanuit alle windstreken verzamelden zondag voor de jaarlijkse optocht Nagar Kirtan. Voor de Truiense Sikhgemeenschap is dat een volksfeest waarbij geloof, traditie en vrijgevigheid centraal staan. Dit jaar viert de gemeenschap haar 550ste verjaardag. In Sint-Truiden doen de Sikhs dat met een driedaags festival waarbij het heilige boek centraal staat.

donderdag 24 oktober 2019

23/10/2019 - 18:30 Sikhs delen warme maaltijden uit in Hasselt

23/10/2019 - 18:30

Sikhs delen warme maaltijden uit in Hasselt




door Dirk BillionDe Sikh-gemeenschap deelde vandaag in Hasselt centrum warme maaltijden, koffie en wafels uit. Het gebaar ligt in het verlengde van hun geloof: goed zijn voor elkaar. Om die reden hebben ze ook speciaal daklozen- en armenorganisaties aangeschreven om hun initiatief kenbaar te maken. Terwijl de Sikhs eten uitdelen, vertellen ze over hun gemeenschap en hun geloof. Het is het tweede jaar op rij dat de Indiërs rondtrekken en in dertien steden halt houden .

dinsdag 15 oktober 2019

Tulband maakt hedendaagse dandy compleet

Tulband maakt hedendaagse dandy compleet

Tulband maakt hedendaagse dandy compleet

Elk stijlicoon heeft zijn archetypische voorloper. Die van de Canadese politicus Jagmeet Singh is een 18de-eeuwse Perzische gezant.

Jagmeet Singh (L) en Sir William Beechy R.A: Portret van Mirza Abu'l Hassan Khan. Beeld Felix Wong & Prudence Cuming Associates

De meeste politici onderscheiden zich hooguit met een opmerkelijk kapsel en geven verder hun kleding het liefst een sociale schutkleur. De aandacht moet immers naar de boodschap uitgaan, niet naar het jasje. Maar er zijn gevallen die pleiten voor het tegendeel, want onderscheiden maakt zichtbaar. Zo is de best geklede politicus van dit moment met afstand een Canadees en néé, het is níét Justin Trudeau, en toch heeft-ie zijn weg naar ons netvlies weten te vinden. Natuurlijk kende ik hem ook niet tot gisteren, maar struin een beetje langs bestgeklede mannen op internet en je kunt hem zo tegenkomen. Klik 'bestgeklede politici' en de spoeling wordt dunner dan spaghetti.

Jagmeet Singh (37) is bioloog, mensenrechtenadvocaat en tweede man van de sociaal-democratische New Democratic Party in Ontario, waar bijna de helft van de Canadese bevolking woont. Daarnaast is hij suave als de sambavoetbalvoeten van Neymar, is zijn uitrusting tot in detail wat je van een hedendaagse dandy verwacht, met een vleug hipster vanwege baard met gedraaide puntsnor, en maakt hij ongehinderd door oordelen of etnisch profilerende politie met zijn tulband - 'dastar' voor de Sikhs - de outfit compleet.

Stijl met overtuiging

Singh is sikh, de tulband hoort bij zijn geloof. Zijn vader, een psychiater, en moeder, lerares, kwamen als immigrant uit Punjab, India, naar Canada. De dastar valt op en dat is ook de bedoeling. De sikh draagt 'm om zich te onderscheiden: een zelfkroning, en tegelijk een verbinding aan God. De haren worden niet geknipt, uit eerbied, ook de baard niet dus, op het hoofd knoopt men een rishi (knot), die de energiestroom in het lichaam bevordert. Het binden van de doek, die zo'n 5 meter lang is, is een ritueel om de dag alert te kunnen beginnen; door de slapen te bedekken beschermt de sikh zich tegen negatieve energie van buitenaf, de druk op het voorhoofd maakt de drager kalm en ontspannen. Jagmeet Singh mengt stijl met overtuiging, en Oost met West alsof die op de aardbol niet bestaan.

De tulband komt al eeuwen voor in de westerse kunst, zie Jan van Eycks prachtige man met rode tulband uit 1433 in de Londense National Gallery. Baldassar Castiglione, de Italiaanse hoveling, werd in 1514 door Rafael met zwarte tulband (en baret erover) geschilderd en Rembrandt schilderde meerdere mannen, onder wie zichzelf, in oosterse kleding met tulband. Er zijn geweldige Pinterestpagina's met mannen-met-tulband-in-de-kunst.

Jagmeet Singh. Beeld getty

Sociale wapenrusting

Verschillende portretten vormen mooie een-tweetjes met foto's van Jagmeet Singh, die zijn dastar in vele kleuren draagt. In de sikhfilosofie hebben die kleuren ook betekenis: wit staat voor puurheid, zwart voor nederigheid, blauw is de kleur voor geleerden en leiders, de meestgedragen kleur, saffraangeel, staat voor moed en wijsheid, maar de drager is vrij om de dastar aan te passen aan stemming of decorum. Het turquoise, paars, geel en rood van Jagmeet Singh (naast het groen, zwart, oranje en donkerblauw dat ik tegenkwam) zal hem dus gewoon bevallen zijn, al hoort dit rood ook bij bruiloften, begrijp ik. Kleding, zei Singh in een interview, is sociale wapenrusting en wat opvalt kan het begin zijn van een goed gesprek.

De mooiste match vond ik deze met Mirza Abu'l Hassan Khan, een 18de-eeuwse gezant van de Perzische sjah die grote populariteit genoot in Londen. Hij bezocht er vele evenementen en liet zich onder anderen portretteren door de beroemde Thomas Lawrence. Khans familie was eerder vervolgd door de Iraanse regering en hij was in ballingschap in India beland, voor hij bij terugkomst voor sjah Fath Ali Qajar minister werd. Hier, door William Beechy in 1809 op het hoogtepunt van zijn diplomatieke carrière verbeeld, draagt hij een mooi eenvoudig lichtblauw kostuum met rode mantel, een sabel in zijn geknoopte riem gestoken en een geraffineerde tulband van wit en een brokaat-achtige stof.

Twee mannen die boven de verschillen staan, hun identiteit met trots dragen en een dijk van een indruk maken.

vrijdag 21 juni 2019

Sikhs doneren 60.000 dollar aan slachtoffers aanslagen moskeeën Christchurch

Sikhs doneren 60.000 dollar aan slachtoffers aanslagen moskeeën Christchurch

20 juni 2019 - 12:24 - https://www.bladna.nl/sikhs-donatie-moskeeen-christchurch,25815.html

De Sikh-gemeenschap heeft in Nieuw-Zeeland 60.000 dollar gedoneerd voor de overlevenden en van de families van de slachtoffers van de terroristische aanslagen op twee moskeeën in Christchurch.

Jaspreet Singh Rajpura, plaatselijke verslaggever, nam het initiatief om via Facebook een geldinzameling onder de sikhs te organiseren. Op 12 juni werd een cheque van 60.000 dollar aan de burgemeester van Christchurch gegeven. Dat gebeurde in de aanwezigheid van de moslimgemeenschap, de sikh-gemeenschap en de vertegenwoordigers van de twee moskeeën.

"Geen enkel geldbedrag kan wat er is gebeurd veranderen, nog het leven teruggeven aan de slachtoffers. Maar we kunnen de slachtoffers en hun families steunen, om hen te helpen in hun pijn.", verklaarde Singh Rajpura aan Australische media.

Brenton Tarrant, 29-jarige Australiër die de aanslagen pleegde, zal vanaf 4 mei 2020 terecht staan. Hij ontkent alle feiten en wordt vervolgd voor de moord op 51 moskeegangers, 40 pogingen tot moord en terrorisme.

dinsdag 28 mei 2019

Oostenrijk: hoofddoek verboden op school, keppel en sikh-tulbanden toegestaan


Oostenrijk: hoofddoek verboden op school, keppel en sikh-tulbanden toegestaan
27 mei 2019 - 15:20 - Wereld

Oostenrijk heeft besloten om de hoofddoek op school te verbieden. De regering stelt echter dat het verbod geen betrekking heeft op de keppel die joden of de tulband die sikhs dragen.

De wet over het hoofddoekverbod heeft voorlopig enkel betrekking tot leerlingen van lagere scholen.

Volgens persagentschap AFP oordelen de rechtse en extreemrechtse partijen in Oostenrijk dat het een "signaal is tegen de politieke islam" en dat het "noodzakelijk was om meisjes van onderdrukking te beschermen". Bijna alle leden van de oppositie stemden tegen de wet.

De Oostenrijkse moslimbeweging IGGÖ noemt de wet "een schande" en een "afleidingsmanoeuvre", met name omdat het over een heel klein aantal leerlingen gaat.

maandag 20 mei 2019

Tulbanden bezorgen Gucci déjà vu

Tulbanden bezorgen Gucci déjà vu

Vandaag om 12:02 door edm http://www.standaard.be/cnt/dmf20190520_04412705

Foto: AP

Gucci moet opnieuw door het stof na een storm op sociale media. Dat het Italiaanse modehuis tulbanden verkoopt die zijn geïnspireerd op de religieuze hoofddeksels van de sikhs, wordt door die laatste niet geapprecieerd.

Nadat Gucci zich enkele maanden geleden moest verontschuldigen voor een trui die veel weg had van een racistische blackface-karikatuur, na een golf van verontwaardiging op sociale media, ligt het modehuis opnieuw onder vuur. Deze keer omdat ze hoofddeksels verkopen die erg goed lijken op de dastar, het religieuze symbool van de sikhs.

Een déjà vu voor Gucci-ontwerper Alessandro Michele, want net zoals de geviseerde sweater al veel langer te koop was voor de kritiek losbarstte, werden de tulbanden al anderhalf jaar geleden voorgesteld op de catwalk én werden ze al meermaals aangehaald in kritische reflecties over culturele appropriatie, het toe-eigenen van bepaalde kenmerken door een dominante cultuur die oorspronkelijk een andere bevolkingsgroep zouden toebehoren.

Zo benadrukte de Nederlandse trendwatcher Li Edelkoorts eerder dit jaar nog dat heel wat kledingstukken op hetzelfde moment in verschillende werelddelen zijn opgedoken en het daardoor moeilijk wordt om te bepalen wie ermee begon. 'Wie uit de douche komt, slaat gewoon een handdoek om zijn hoofd. Dat mogen we dan ook niet meer doen? Zo'n tulband is ook van alle tijden, niet alleen van de sikhs', verdedigde  Edelkoorts de keuze van Michele.

'Erger dan fake Gucci'
Maar toen Nordstrom, een Amerikaanse keten van luxewarenhuizen, reclame maakte voor het accessoire (met een stevig prijskaartje van 790 dollar) werd de tulband echt een probleem. De Sikh Coalition, de Amerikaanse organisatie die de rechten van sikhs verdedigt, schreef woensdag op zijn Facebook-pagina dat het betreurt dat Gucci en Nordstrom winst willen maken door een belangrijke religieus symbool na te apen, en daarbij de gevoeligheden van de tulband compleet negeren. Tulbanden zijn het meest opvallende kenmerk van een sikh, en dus vaak ook de reden waarom ze worden aangevallen, gepest of gediscrimineerd, klonk het.

Toen ook de Indische influencer Harjinder Singh Kukreja zijn verontwaardiging uitte over de verkoop van het accessoire klonken de kritische stemmen op sociale media steeds luider, ook buiten de sikh-gemeenschap. Het noopte Nordstrom ertoe het product uit zijn webshop te verwijderen.

'We hebben besloten om het product niet langer te verkopen', zo reageerde Nordstrom op Twitter op een klacht. 'Het was nooit onze bedoeling onrespectvol om te gaan met dit religieuze en culturele symbool. We bieden onze oprechte verontschuldigingen aan bij iedereen die zich hierdoor beledigd voelde.' Gucci zelf heeft nog niet gereageerd.

Iedereen gelijk
De tulband heeft voor de sikhs een bijzondere betekenis, omdat het voor hen symbool staat voor gelijkheid. Voorheen werden tulbanden gedragen door koningen en elite, en in de 17de eeuw mocht enkel de islamitische meerderheid de tulband dragen. De sikhs-leiders, ook gekend als de Guru's, verwierpen de sociale hiërarchie en adopteerden de tulband als een daad van rebellie. Als iedereen een tulband droeg, was iedereen gelijk.


donderdag 16 mei 2019

Parlement Oostenrijk stemt voor wet tegen hoofddoeken op basisscholen


Parlement Oostenrijk stemt voor wet tegen hoofddoeken op basisscholen

Het Oostenrijkse parlement heeft ingestemd met een wet tegen het dragen van hoofddoeken door kinderen op basisscholen. De wet verbiedt het dragen van "ideologische of religieuze kleding" waarmee grote delen van het hoofd worden bedekt.

De wet komt uit de koker van de rechts-conservatieve regering van FPÖ en ÖVP. Het grootste deel van de oppositie stemde tegen. Tegenstanders spreken van een publiciteitsstunt van de regering. Een moslimorganisatie noemde de wet eerder "schaamteloos" en een "afleidingsmanoeuvre". Bovendien, zo zeggen ze, dragen veel meisjes pas een hoofddoek vanaf de puberteit.

'Signaal tegen politieke islam'

De wet is specifiek gericht tegen het dragen van hoofddoeken. Het joodse keppeltje en een sikh-tulband vallen er niet onder. Ook hoofddeksels die worden gedragen om medische redenen of om te beschermen tegen regen en sneeuw vallen erbuiten.

Volgens een ÖVP-parlementariër gaat het om een maatregel tegen de onderdrukking van meisjes. De onderwijswoordvoerder van de FPÖ spreekt van "een signaal tegen de politieke islam".

De regering houdt er rekening mee dat de wet zal worden aangevochten bij het Constitutioneel Hof. Vanwege discriminatie op grond van religie, of omdat wetten die over scholen gaan normaal gesproken een tweederdemeerderheid nodig hebben in het parlement.

In Oostenrijk geldt sinds 2017 een verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding in het openbaar. In Nederland is gezichtsbedekkende kleding niet toegestaan in openbare instellingen. Een algeheel verbod is er niet.


dinsdag 23 april 2019

Sikhs wensen iedereen vrolijke Vaisakhi

Sikhs wensen iedereen vrolijke Vaisakhi
Sikhs wensen iedereen vrolijke Vaisakhi

Foto: DVH

Gent -

Zoals ieder jaar kon iedereen zaterdagnamiddag onder de stadshal meegenieten van het spectaculaire en kleurrijke Vaisakhi-feest door de Sikhs.

Op Vaisakhi viert de Sikhgemeenschap, die in Gent uit een 200-tal mensen bestaat, de geboorte van de Khalsa, een soort belichaming van de Goeroe.

Voor dat feest wordt niet alleen een kleurrijke optocht gehouden maar wordt onder de stadshal ook gratis voedsel uitgedeeld aan iedereen .

Er was ook veel belangstelling voor de spectaculaire gevechtsdansen, waarbij onder opzwepend tromgeroffel jonge en oude mannen en zelfs kinderen in hun typische tulband rituele zwaardgevechten uitvoeren. Voor de veiligheid worden daarbij de zwaarden vervangen door stokken.

Sikhs wensen iedereen vrolijke Vaisakhi
Foto: DVH
Sikhs wensen iedereen vrolijke Vaisakhi
Foto: DVH
Sikhs wensen iedereen vrolijke Vaisakhi
Foto: DVH
Sikhs wensen iedereen vrolijke Vaisakhi
Foto: DVH

zaterdag 22 december 2018

Een corridor tussen twee geloven

Een corridor tussen twee geloven

Eildert Mulder 17:32, 21 december 2018 https://www.trouw.nl/religie-en-filosofie/een-corridor-tussen-twee-geloven~a0f75327/

Sikhs vieren in een tempel in Amsterdam de geboortedag van Goeroe Nanak. © ANPMinaret

Volgend jaar willen India en Pakistan, ter wille van aanhangers van het sikhgeloof, een muizengaatje boren in hun hermetische grens. 's Nachts helpt die fel verlichte scheidslijn, een soort IJzeren Gordijn, astronauten om zich te oriënteren. 

Net als destijds in Europa staan twee vijandige atoommachten tegenover elkaar, het islamitische Pakistan en het overwegend hindoeïstische India.

Lees verder na de advertentie

De isolatie is bijna totaal. Er is precies één grensovergang over de weg. Verder rijden er tussen de twee landen, met een bevolking van 1300 miljoen mensen (India) en een kleine 200 miljoen (Pakistan), wekelijks drie treinen. Het nieuwe muizengaatje zal bestaan uit een visumvrije corridor voor sikhs. De eerste steen is vorige maand gemetseld, door de premier van Pakistan. 

Eerst zien en dan geloven, want een militaire botsing in het betwiste Kashmir of een terreuractie kunnen de plannen doorkruisen. Maar als alles doorgaat kunnen de twintig miljoen Indiase sikhs voortaan hun heiligdommen vlak over de grens, in het Pakistaanse dorp Kartarpur, zonder moeilijke procedures lijfelijk bezoeken in plaats van met een verrekijker. 

In Kartarpur sleet Goeroe Nanak, tijdgenoot van Luther, zijn laatste levensjaren, na een langdurig reizend bestaan. Hij stond aan de wieg van het sikhgeloof, zonder dat hij daar duidelijk een aparte godsdienst van maakte. Dat deden zijn aanhangers pas later. In zijn laatste dagen hadden zijn discipelen ('sikhs' in het Sanskriet) een probleem. Was hij nou moslim of hindoe? Volgens Goeroe Nanak zelf bestonden er geen moslims of hindoes. Hij kwam uit een hindoefamilie maar was getrouwd met een moslimvrouw en de Koran zou zijn komst hebben voorspeld, zeggen sikhs. 

Overlevering

Moesten ze hem na zijn overlijden islamitisch begraven of hindoeïstisch cremeren? Goeroe Nanak gaf, zo wil de overlevering, opdracht om na zijn verscheiden bloemen naast zijn lichaam te leggen, zijn moslimdiscipelen aan de ene kant en zijn hindoeleerlingen aan de andere. Als alleen de moslimbloemen goed zouden blijven moesten ze hem begraven, als enkel de hindoebloemen weigerden te verwelken, moesten ze hem cremeren. De volgende ochtend was zijn lichaam verdwenen en waren alle bloemen nog vers. Waarop de moslims hun bloemen begroeven en de hindoes de hunne verbrandden. 

Goeroe Nanak kreeg vervolgens zowel een smadh, een hindoegedenkteken, als een graf. Hij was vooral een hervormer. Maar anders dan Luther beperkte hij zich niet tot maar één godsdienst. Tientallen jaren reisde hij en discussieerde hij met moslims, hindoes, boeddhisten en jains. Met zijn opmerking dat er geen moslims en hindoes bestaan bedoelde hij dat alle godsdiensten in de kern hetzelfde zijn. Zijn advies was om goede moslims, hindoes boeddhisten of jains te zijn. 

Bij de bloedige opdeling van het Indische subcontinent in 1947, na het vertrek van de koloniale Britten, weken bijna alle Pakistaanse sikhs uit naar India. Hun heiligdommen in Kartarpur lieten ze verweesd achter. Toch bleven er pelgrims komen, geen sikhs maar soefi-moslims die Goeroe Nanak vereerden als een van hun eigen heiligen. Uitgerekend deze mensen zullen na de opening van de grenscorridor mogelijk niet meer welkom zijn in Kartarpur. Want het is moeilijk na te gaan of er zich onder hen geen andere moslims van het type taliban of IS verschuilen. Gevaarlijk voor al die Indiase pelgrims. Een verbod zou zuur zijn voor soefi's. De corridor creëert ook weer nieuwe grenzen.


vrijdag 30 november 2018

UK amends new weapons bill to allow status quo on possession of kirpans

Posted at: Nov 30, 2018, 9:43 AM; last updated: Nov 30, 2018, 10:26 AM (IST) https://www.tribuneindia.com/news/diaspora/uk-amends-new-weapons-bill-to-allow-status-quo-on-possession-of-kirpans/691297.html

UK amends new weapons bill to allow status quo on possession of kirpans

UK amends new weapons bill to allow status quo on possession of kirpans

The Offensive Weapons Bill 2018 completed its various readings in the House of Commons this week and has now moved to the House of Lords for approval.

London, November 30

The UK government has confirmed an amendment to a new weapons bill going through Parliament to ensure that it would not impact the right of the British Sikh community to possess and supply kirpans, or religious swords.

The Offensive Weapons Bill 2018 completed its various readings in the House of Commons this week and has now moved to the House of Lords for approval.

It involves a new offence of possessing certain offensive weapons in public and places new restrictions on the online sales of bladed articles and corrosive products in an attempt to crack down on rising knife- and acid-related attacks in the country.

"We have engaged closely with the Sikh community on the issue of kirpans. As a result, we have amended the Bill to ensure that the possession and supply of large kirpans for religious reasons can continue," a UK Home Office spokesperson said on Thursday.

The All Party Parliamentary Group (APPG) for British Sikhs led a delegation to the UK Home Office in recent weeks to ensure that the kirpan remains exempt when the new bill becomes law.

"I am pleased to see the government amendment and look forward to seeing an accompanying set of documentation, which reflects the importance of not criminalising the Sikh community for the sale or possession of large kirpans," said Labour MP Preet Kaur Gill, Chair of the APPG for British Sikhs.

Gill, the first female Sikh MP in the House of Commons, was accompanied by APPG vice-chairs Pat McFadden and Dominic Grieve at a meeting with UK Home Secretary Sajid Javid and Home Office minister Victoria Atkins to discuss changes to the Offensive Weapons Bill, which would maintain status quo in continuing to legally safeguard the sale, possession and use of large kirpans.

Her fellow Sikh MP, Tan Dhesi, also made an intervention during the Offensive Weapons Bill debate in the Commons to seek "assurances about the kirpan, given the Sikh community's serious concerns".

Large kirpans, with blades over 50 cm, are used by the community during religious ceremonies in gurdwaras as well as for ceremonies involving the traditional Sikh Gatka martial art. They would have fallen foul of the new bill on the possession of large blades without the amendment, which has now been agreed.

The Offensive Weapons Bill 2018 is aimed at strengthening existing legislative measures on offensive weapons, focusing on corrosive substances, knives and certain types of firearm. The Bill will give new laws to ban the sale of corrosive substances to anyone under the age of 18, to target people carrying acid, to make it more difficult for anyone under the age of 18 to buy knives online and to ban certain types of firearms. PTI