dinsdag 12 april 2011

Presbericht: Sikh Viasakhi viering

Presbericht: Sikh Viasakhi viering

Op Zondag 17 April 2011 houdt de Nederlands Sikh gemeenschap ter ere van de jaarlijkse Vaisakhi viering een Nagar Kirtan in Amsterdam met Gatka demonstraties en informatie stands op de Dam.

Sikhs
zijn volgelingen van het sikhisme, een monotheistisch geloof dat is ontstaan in het begin van de 15e eeuw op de grens van het huidige India en Pakistan. Mannelijke sikhs zijn veelal herkenbaar door hun baard en kleurrijke tulband.

Vaisakhi
herdenkt de totstandkoming van de sikh doop ceremonie van 1699.
Nagar Kirtan
, letterlijk: stads gezang, is een processie die wordt voorgegaan door de Sri Goeroe Granth Sahib (het sikh heilige boek) en wordt gevolgd door de gemeenschap waarbij iedereen die dat wil zich kan aansluiten.

Gatka
is een geestelijke en lichamelijke discipline (martial art) waarbij diverse traditionele sikh wapens worden gebruikt zoals kromzwaard, schild, vangnet en dergelijke. Gatka werd gebruikt ter verdediging en bescherming van onderdrukten.

Om 10 uur vertrekt de processie te voet vanaf de gurdwara (Schakelstraat 21) via de westermarkt (koffie pauze) naar de Dam.
Onderweg worden frisdrank, etenswaar en informatie uitgedeeld.
Om 12:30 uur zijn op de dam gatka demonstraties te zien en is informatie verkrijgbaar.
Op de terugweg wordt om 14:00 uur gepauzeerd in het westerpark voor het nuttingen van de lunch (Indiaase hapjes).
Om 16:30 uur zijn we weer terug bij de gurdwara.
 
Shri Guru Nanak Gurdwara Sahib
Schakelstraat 21
1014 AW Amsterdam

Website : WWW.SIKHS.NL
Email: SikhsInHolland@gmail.com
Contact :
Theodorus Snellen: 06-51810171
Vikrampal Singh: 06-22157488

--
Regards
WWW.SIKHS.NL Team
http://tuhitu.blogspot.com/
http://sikhgemeenschapnieuws.blogspot.com/

Join us on FACEBOOK



Sikh Society Netherlands is een onpartijdige, a-politieke human development groep die nauw samenwerkt met de Gurudwara's (Sikh gebedshuizen) en andere organisaties in Nederland aangaande onderwerpen die van belang zijn voor de Sikh gemeenschap en andere minderheden, en ter bevordering van die belangen. Verder richt Sikh Society Netherlands zich op aspecten op het gebied van de ontwikkeling en het welzijn van de gehele mensheid.

maandag 11 april 2011

Hoofddoekjes op Bredase scholen geen probleem

Hoofddoekjes op Bredase scholen geen probleem

BREDA – Hoofddoekjes bij leerlingen in de klas zijn op Bredase middelbare scholen geen probleem. Dat leert een rondgang langs verschillende scholen.

Maandag bepaalde de Haarlemse rechter dat het Volendamse Don Bosco College de 15-jarige Imane Mahssan mag verbieden een hoofddoek te dragen in de klas. De leerlinge stapte naar de rechter wegens dit verbod, maar kreeg ongelijk. Ze is in hoger beroep gegaan.

Bij verschillende scholen in Breda, aangesloten bij de Stichting Katholiek Voortgezet Onderwijs Breda (SKVOB) blijkt een hoofddoek geen probleem te zijn. "Het is hier geen issue", stelt rector Cor Clarijs van het OLV Lyceum aan de Paul Windhausenweg.

"We zijn een katholieke school, maar respecteren alle geloofsovertuigingen. Wij gaan uit van de christelijke achtergrond dat mensen een brede identiteit hebben." Clarijs snapt wel waar de beslissing van de leiding van het Don Bosco College vandaan komt. "Maar we gaan er bij het OLV wel ruimhartiger mee om."

Ook bij het Mencia de Mendoza aan de Ruitersboslaan zijn hoofddoekjes welkom. "Wij laten het toe in de klassen. Ook op het Mencia in Zundert", zegt plaatsvervangend rector Theo Dams. "Nu gaat het hier niet om veel leerlingen met een hoofddoekje, slechts een handvol."

Bij het Newman College aan de Verviersstraat zijn hoofddoekjes geen punt, zolang er ook gelet wordt op veiligheid en hygiëne. "We vragen wel of de leerlingen rekening willen houden met veiligheid en bijvoorbeeld communicatie", legt rector Raymond van Velthoven uit. "Bij bijvoorbeeld Scheikunde moet er extra op gelet worden dat de doek goed bij elkaar is gebonden. Ook met gym vragen we de leerlingen speciale sporthoofddoeken en –kleding dragen."

Ook de leiding bij Markenhage vindt het geen probleem als er hoofddoekjes worden gedragen. "Er zit hier zelfs een Sikh met een tulband op school", zegt rector Eric Boerhout. "De religieuze uitingen zijn gewoon toegestaan."

Ook de Nassau Scholengemeenschap zegt het 'geen issue' te vinden. "We respecteren de vormen van religieuze uitingen", zegt rector Rob Martinot van de Nassau. "Zolang de veiligheid bijvoorbeeld niet in het geding komt, maar ook dan komen we wel tot een oplossing. Compleet gezichtsbedekkende kleding gaat de rector wel wat ver. "Maar daar hebben we in de praktijk nog nooit mee te maken gehad."


maandag 4 april 2011

Dutch Sikh raises awareness of Sikh Holy Turban with PM

Dutch Sikh raises awareness of Sikh Holy Turban with PM

http://www.emgonline.co.uk/news.php?news=9625

An advocate for Sikhs in Holland Sardar Bhupinder Singh  recently wrote to the Prime Minister of Holland Mr. Mark Rutte to highlight the concerns for Sikhs at airports

Bhupinder Singh said in his letter that Sikhs and other religions are well protected by law in the Netherlands, in the hope that other countries too will bring this issue to focus, as the pain felt by Sikh when their dignity is compromised at airports is causing grave concern.

The Prime Misters office wrote back and said  'I have received your letter in good order. You have drawn my attention to focus on the position of the Sikhs in Europe, you respond to alleged discrimination against wearing of the turban. For your consideration I have carefully considered and I would like to respond to your letter as follows.

'As the coalition agreement of the Cabinet, "Freedom and responsibility," says,
The equality of all people is central to the government and people are not judged by their origins. The government  include all citizens of our country in similar circumstances and are treated equally.

'As is clear from Article 6, first paragraph, of the Constitution, everyone in the Netherlands have the right of religion or belief, either individually or in community with others, to profess freely, without prejudice to his responsibility under the law. This constitutionally enshrined freedom of religion encompasses all religions and beliefs'


woensdag 23 maart 2011

Australia’s Victoria police inducts first turban wearing Sikh

http://www.kemmannu.com/index.php?action=headlines&type=1374

Police in Australia's Victoria state today inducted its first officer from Sikh community who will wear a newly designed police turban, a media report said today.

VC

Australia's Victoria police today inducted its first officer from Sikh community who will wear a newly designed police turban, a media report said today. The first officer Constable Amitoj Singh who graduated from the Police Academy would wear a newly designed police-issue turban, featuring the service's checker board pattern.

 

VC2

 Singh has been assigned suburb of Endeavour Hills from next week. On his induction, Singh was quoted as saying that the community was in the Sikh blood.

"The founders of Sikh people, they have been standing up for the rights of the community all the time," he was quoted as saying by an ABC report.

"Back in India right now, the Sikh regiment is the most prestigious and significant part of Indian army," he said adding "So this hereditary. Every Sikh person would like to serve the community if given the opportunity."


woensdag 2 maart 2011

US court summons Congress party on 1984 riots case

http://timesofindia.indiatimes.com/india/US-court-summons-Congress-party-on-1984-riots-case/articleshow/7608822.cms

US court summons Congress party on 1984 riots case

NEW YORK: A US court has issued summons to India's Congress party to answer charges of "conspiring, aiding, abetting and carrying out organized attacks on Sikh population of India in November 1984."

The US district court for the southern district of New York issued the summons on Tuesday in a class action law suit filed by Sikhs For Justice (SFJ), a US based community group along with several Sikh survivors of the 1984 attacks.

The compliant against Congress alleges that in November 1984 the "organized killing" of Sikhs took place only in states where Congress was in power, according to SFJ legal advisor Gurpatwant Singh Pannun.

According to the government of India's record a total of 3296 Sikhs were killed while a total of 35,535 claims for deaths and injuries were received throughout India, he said.

But "The gravity, scale and specially the organized nature of these attacks was concealed by the Indian governments' portraying them as 'November 1984 Anti-Sikh Riots of Delhi,'" Pannun said.

These attacks were neither "riots" nor were they confined to Delhi alone. In fact, during November 1984, Sikhs were attacked in 18 states and more than 100 cities of India in an identical manner and the attackers were led by Congress (I) leaders, the complaint alleged.

Indian National Congress, the political party in power then and now, committed the crime of Genocide against Sikhs as defined in Article 2 of UN Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide, 1948, it said.

The government of India, by painting the attacks on Sikhs in November 1984 as "riots" instead of "Genocide" and by failing to punish the leaders of Congress (I), violated its duties under Article 1 the Genocide Convention, Pannun said.

Seeking relief under Alien Tort Claims Act (ATCA) and Torture Victim Protection Act (TVPA) is motivated by an interest in seeking some form of justice for the victims of November 1984 Sikh Genocide, he said.

It will raise awareness to the international community regarding denial of justice to the victims and is a means of holding parties in power accountable for their gross violations of human rights - while also offering the potential to deter future abuses, Pannun said.

The SFJ complaint also refers to the February 2011 discovery of "mass grave" of Sikhs who were killed in November 1984 in Haryana.

woensdag 23 februari 2011

Religieuze stromingen vinden elkaar in groot tempelcomplex

Religieuze stromingen vinden elkaar in groot tempelcomplex

Perdiep Ramesar − 22/02/11, 18:33
http://www.trouw.nl/tr/nl/4724/Hindoeisme/article/detail/1850812/2011/02/22/Religieuze-stromingen-vinden-elkaar-in-groot-tempelcomplex.dhtml
Sikhs dienst. Foto: Maarten Hartman

Niet kijken naar de verschillen, maar zoeken naar wat je bindt. Hervormde hindoes, Krishna-beweging en sikhs in Den Haag hebben dat gedaan. De samenwerking moet in 2014 leiden tot de opening van een groot gezamenlijk tempelcomplex bij station Hollands Spoor.

Zoals elke week lopen de gelovigen sereen en rustig hun tempel in Den Haag binnen. Maar deze zondag kijken de bezoekers van de hindoetempels en de gurudwara nog een keer extra rond. Over een paar jaar kan het anders zijn.

De Haagse wethouder Marnix Norder (PvdA, stadsontwikkeling, integratie) heeft eind vorige week officieel ingestemd met de bouw van een groot tempelcomplex vlakbij het station Hollands Spoor. Daar moeten in 2014 drie aan elkaar geschakelde gebedshuizen staan, gelardeerd met twee woontorens van elk vijfenveertig appartementen.

Het gaat om drie verschillende stromingen: de hervormde hindoes van de Arya Samaj, de spirituele Krishna-beweging en de sikhs. Drie religieuze groepen die zo op het eerste gezicht niet heel erg op elkaar lijken. Hoe zijn ze dan toch tot elkaar gekomen en het plan geschreven voor een gezamenlijk tempelcomplex?
"Het was eigenlijk heel eenvoudig. We hebben puur gekeken naar onze overeenkomsten", zegt voorzitter Ishwardat Soebedar van de vereniging Arya Samaj Nederland die nu een mandir heeft in de Regentesselaan in Den Haag.

"In elk geval zijn in alle drie gebedshuizen tabak, alcohol en drugs verboden", legt Chan Chitan uit. Hij is ondervoorzitter van de Shri Krishna Dhaam die nu in de Haagse Weimarstraat zit.

"Bovendien wordt er in alle drie gebedshuizen louter vegetarisch gegeten", vervolgt bestuurder Harjit Singh van de sikh-organisatie Shri Guru Singh Sabha die elke zondag voor vier uurtjes een gymzaaltje bij een basisschool in de Haagse Withuysstraat huurt.
Kortom, geen tabak, geen alcohol, geen drugs, geen vlees, geen vis en ei. Zo simpel was het volgens de drie mannen. Maar wel cruciaal, want zonder deze afspraak - die zelfs op papier werd gezet - zou de samenwerking anderhalf jaar geleden nooit van de grond zijn gekomen.

De gelovigen hadden nooit durven dromen dat het zou lukken om dit voor elkaar te krijgen. Er zijn namelijk nogal wat verschillen tussen de groepen. De Arya Samaj vereert bijvoorbeeld beslist geen beelden, terwijl de Krishna-beweging dat wel doet. De etnische verschillen nog daar gelaten, want de Arya Samaj bestaat voornamelijk uit Surinaamse Hindostanen, de Krishna-volgelingen zijn gemengd en de sikhs komen vooral uit India.

Maar de basisprincipes van hun geloof brachten de stromingen nog verder bij elkaar. "Wij streven ernaar om de wereld nobel en gelijkwaardig te maken", zegt Soebedar. "De wereld is volgens ons één grote familie", vertelt Chitan. "En we zijn met ons allen samen kinderen van één God", legt Singh uit.

Het lijken allemaal holle frasen, want bijna elk geloof kent zulke wijsheden. De drie voorlieden geven aan dat ze nu met dit project kunnen bewijzen dat het helemaal geen loze opmerkingen zijn. "Pas als we afspreken om eens echt uit te gaan van deze fundamenten, dan is de weg vrij om allerlei vooroordelen en misverstanden uit de weg te ruimen", vertelt Soebedar. "We moeten deze wijsheden niet alleen belijden met de mond, maar het wordt ook tijd dat we actie gaan ondernemen. Daar zijn de andere twee organisaties het gelukkig mee eens."

Ook hebben alle drie organisaties soortgelijke wensen ten behoeve van hun gelovigen die hen nader tot elkaar brengen. Zo willen ze allen een ontmoetingscentrum voor jongeren en ouderen worden. Daarnaast moet er ruimte zijn voor yoga, meditatie, Hindilessen, klassieke Indiase zang, muziek en dans. Daarbij moeten hoogtijdagen als Divali voor alle drie organisaties, Holi voor de hindoes en Vaisakhi voor de sikhs groots kunnen worden gevierd. Daarvoor voorziet het ontwerp van architect Aniel Ramjanam in de gemeenschappelijke ruimten die de tempels aan elkaar verbinden. Als alle schuifdeuren openstaan, kunnen in dat complex zo'n 1500 mensen worden ontvangen.

Ook was er een zuiver pragmatische reden dat de drie partijen bij elkaar zijn gekomen. "Alleen zouden ze geen kans hebben gemaakt. De gemeente heeft ze deze kans gegeven, mits ze het samen zouden doen en het plan professioneel en financieel dekkend zou zijn", zegt PvdA-raadslid en de bedenker van dit project, Rajesh Ramnewash. "Ze weten dat als ze dit plan laten mislukken dat ze dan voor de komende jaren geen kans meer maken op nieuwbouw. De toekomst ziet er goed uit, maar er moet nog veel werk worden verzet."

ITFAK – Unity of Kaum by Bhai Vir Singh Jee

The following essay was was written by Bhai Sahib Vir Singh Jee in the April 4, 1905 edition of Khalsa Samachar.

Once in a country, people were so estranged that killing and looting was at peak. A wise person looking at the situation of his country men was very worried and fearful. Many suggestions were put forward for unity but all went vain. This wise man came up with a great logic and he tried to explain to his people. On hearing wise man's logical concept, people realized their mistake and fire of cruelty vanished and peace and love was seen everywhere. That logic, which united people of this country, might help Khalsa Kaum to attain healthy and lovable relationship between the KAUM. The logic is as follows: One day parts of the body; hands, feet, nose, mouth, eyes and ears said (discussed) that we all do the work for body but the stomach does nothing and sits idle and eats all our earning, for nothing. They decided that why not we just boycott with the stomach and make him learn the lesson? All the body parts stopped working and the poor stomach has nothing much to say and kept silence and patience.

But, see what happened slowly and slowly? All the body parts started turning weak, feet had no power to walk, hands had no strength to work, ears had no strength to listen and eyes had no strength to see. In this way when all of the body parts were in a very difficult situation then a wise men approached them and said, "YOU FOOLS!, all of your lives and strength reside in working together and if you all keep on doing this, you all will die soon. The stomach, with which you have boycotted by blaming that it does not work at all and just sit idle, is not true. Stomach provided all of you, with the strength through your hard work and labor". All the body parts realized their mistake and understood the concept of working together and live in unity and love. This resulted in body being stronger again. Similarly KAUM is like a body in which all the parts have to work together in love and remain united and doing so a KAUM remains alive. A KAUM dies, when small parts of a KAUM splits and separate from each other. So dear friends, you all are parts of KHALSA, love each other and keep unity, throw away barriers of HOMAY.

One important thing to understand is that, do we have tried to rise above these groups and fractions and come closer as a KAUM? If we think deeply then we see that in the KAUM there are many wise people who understand and try to implement this concept, but the fire of obstruction still burns. This fire can only be extinguished by the KAUM itself, because the KAUM is not putting up the fire now. The selfish people think of being profitable by dividing KAUM, hence they always plan different devious ways to kill the unity of Sikh KAUM. Some one has beautifully said that, "CHORAY CHANDAN RATH NA BAVAEE" (Thieves do not like full moon night). It is very important for a KAUM to get alert and realize that whoever talks and smells like a non-unity; is the real killer of KAUM. It is important that we live like brothers and leave our selfish aside and work for the CHARDI-KALA of the KAUM by getting alert from these selfish people (intruders).

Khalsa jee, learn now; do not love and embrace people who speak and think about non-unity. Look at your history Khalsa jee; you were always drowned (harmed) by non-unity. You had conquered Delhi Takat once and Jasa Singh was declared as king of Delhi thorn. No one had guts to snatch Delhi Takat from you, nor Nawab, nor Marathas, nor Pathans, nor Rajputs; but your internal division (FUT), your disease of putting your own needs ahead of KAUM needs, "I should be the one" thinking, destroyed you and your image. Missles were ruined due to internal division, Maharaja Ranjit Singh Raj was gone in seconds due to internal division among ourselves. Khalsa jee, we have been beaten badly by this division (FUT), but still we don't leave it aside. Like a cricket game batsman is surrounded by many players and all these players surrounding the batsman are making all the efforts to fail the batsman, but the only support for batsman is his BAT. Similarly you are also surrounded by the enemies, ready to kill you. Only BAT of KAUMI love can save you and if you don't trust KAUMI BAT and throw it away then you will definitely be bowled out by your enemies. Please come together! Love each other and put KAUMI needs ahead of your needs. Come and live like brothers and work together, come together and leave thoughts of non-unity and division aside, don't loose under pressure of non-unity supporters.

Don't believe the GHOSTS of non-unity.

--
_________________________________
Charanpal Singh
Mobile (uk): +44 (0)7833253319
Skype : CharanpalSingh


Largest Indian temple complex in Europe

Largest Indian temple complex in Europe

Published: 18 February 2011 Modified: 21 February 2011

http://www.denhaag.nl/en/residents/news-and-events/to/Largest-Indian-temple-complex-in-Europe.htm

The largest Indian temple complex in Europe, with three temples, apartments and commercial space, will be built behind the Hollands Spoor train station.


After years of meeting in cold gym rooms and small houses, The Hague's estimated 40,000 Indians can finally look forward to getting mandirs (temples) of their own. Three Indian religious movements will be building three temples on a 4,400 square metre site designated by the Municipality of The Hague between the Waldorpstraat and the 1e Van der Kunstraat in the Laakhaven West neighbourhood of The Hague.

According to the project developer, Mahler Vastgoed Ontwikkeling (MVO), this is a unique project in the world not only because three different Indian religious movements – Arya Samaj, International Society for Krishna Consciousness and Sikh – will soon get places of worship next to each other, but also because they worked together intensively to get this project off the ground.

Out of all the plans submitted, The Hague Municipal Executive decided in favour of the proposal by MVO in cooperation with Arya Samaj Nederland (ASAN), Sri Krishna Dhaam (SKD) and Siri Guru Singh Sbha (SGSS). On the ground floor there will be one large room which all three groups can share. The space can be partitioned off with sliding walls. The first floor will have separate prayer spaces for each of the three groups, accommodating 400 to 600 people.

The plans also call for building 90 apartments in two high-rise towers on either side of the temples and there will be commercial space available. There would be space for yoga and meditation. Construction is slated to begin in 2013 and the complex should be ready by 2014.

According to Deputy Mayor Marnix Norder (Urban Development, Public Housing and Integration), 'This will become the largest Indian temple complex in Continental Europe and a real icon for the city of The Hague.' 

Some 1% of people living in the Netherlands are Indians (originating mainly from Suriname, India and Sri Lanka). Roughly 10% of The Hague's population is Indian, representing the city's largest immigrant group.

woensdag 26 januari 2011

Dutch schools may impose headscarf code

Dutch schools may impose headscarf code

http://www.expatica.com/nl/news/local_news/dutch-schools-may-impose-headscarf-code.html

RNW: The Equal Treatment Commission has ruled that schools have a say in the way in which students wear headscarves.

The commission was responding to the case of the Gerrit Rietveld College in the city of Utrecht, where 50 students objected to a new dress code. This only allows Muslim girls to cover their heads as long as 90 percent of the face remains visible. Headgear which covers the chin or eyebrows, for example, is regarded as hindering communication between student and teacher.

The commission has backed the college and says the question of communication is of sufficient importance. It also noted that the code applies to everyone. Hairstyles which cover the eyes are also banned.

The equality commission recently reprimanded a college in the town of Volendam for imposing a headscarf ban on the grounds that they conflicted with its Roman Catholic principles. This was judged a case of religious discrimination.

The commission's rulings are not legally binding.


maandag 10 januari 2011

NL: School mag geen hoofddoekverbod hebben

School mag geen hoofddoekverbod hebben

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/01/school_mag_geen_hoofddoekverbo.html

Een katholieke middelbare school in Volendam heeft zich schuldig gemaakt aan verboden onderscheid op grond van godsdienst. Dat heeft de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) vandaag geoordeeld. De school verbood een islamitische leerlinge een hoofddoek te dragen.

Het meisje was dit schooljaar een hoofddoek gaan dragen. Ze mocht toen van de school de lessen niet meer bijwonen en moest haar schoolwerk in een aparte ruimte bijhouden. Als ze haar hoofddoek zou blijven dragen, moest ze zelfs helemaal van school. Haar vader stapte vervolgens naar de CGB.

Volgens de commissie moeten leerlingen in principe de vrijheid hebben om een hoofddoek, keppeltje of kruisje te dragen. Bijzondere scholen kunnen dat bij wijze van uitzondering wel verbieden, maar dan moeten ze aantonen dat zo'n verbod nodig is om de identiteit van de school te waarborgen. Bij de middelbare school in Volendam was dat volgens de CGB niet het geval.