woensdag 13 juni 2007

Sikhs in juridische strijd voor tulband

Sikhs in juridische strijd voor tulband

http://www.skoeps.nl/index.php?module=Skoeps&func=show&id=13759#

De Sikh-gemeenschap in Frankrijk dienen vandaag een aanklacht in tegen de Franse wet die het verbiedt een tulband te dragen op foto's voor een identiteitsbewijs. De zaak dient voor het Europese Hof van de Mensenrechten (ECHR) in Straatsburg. Volgens hun geloof moeten Sikhs een tulband dragen.

woensdag 25 april 2007

Biometrie In-Zicht – Generatie Elektronische Reisdocumenten

Biometrie In-Zicht – Generatie Elektronische Reisdocumenten

Januari 2007, Jaargang 3, nr. 1

 

1

Toepassing uitzonderingsbepaling op het onbedekt zijn van het hoofd op de pasfoto

Inleiding

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vraagt indringend uw aandacht voor correcte toepassing van de uitzonderingsbepaling aangaande het onbedekt laten van het hoofd op de  pasfoto bij het aanvragen van een reisdocument.

De basisregel is dat op de pasfoto die de burger overlegt bij het aanvragen van een reisdocument het hoofd onbedekt dient te zijn. Er is een uitzonderingsbepaling, die onder andere is te vinden in artikel 28, derde lid, van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001. Deze houdt in dat een pasfoto toch kan worden geaccepteerd indien de aanvrager heeft aangetoond dat godsdienstige of levensbeschouwelijke redenen zich verzetten tegen het niet bedekken van het hoofd.

Deze uitzonderingsbepaling is sedert jaar en dag ongewijzigd in de regelgeving opgenomen. Ook de invoering van de Generatie elektronische Reisdocumenten op 26 augustus 2006, waarbij aangescherpte regels voor de pasfoto's zijn vastgesteld, heeft hierin geen wijziging gebracht. Tot nu toe deden zich bij de toepassing van deze bepaling in de praktijk voor zover bekend geen onduidelijkheden voor en konden de uitvoerende instanties daarmee goed uit de voeten.

Recent heeft zich evenwel een incident voorgedaan, waarbij op basis van verkeerde informatie een Nederlandse identiteitskaart is verstrekt aan een persoon die zich als clown of Joker uit een Batman film had geschminkt en een daarbij passende hoofdbedekking droeg. De betrokken persoon had zich voor het mogen dragen van de hoofdbedekking beroepen op levensbeschouwelijke redenen.

Inmiddels is de identiteitskaart door de daartoe bevoegde autoriteiten ingehouden.

Om herhaling in de toekomst te vermijden wordt in deze nieuwsbrief de bestaande regelgeving opnieuw onder uw aandacht gebracht en een aantal richtlijnen gegeven voor het geval u met een dergelijke aanvraag wordt geconfronteerd.

Wat bepaalt de regelgeving?

De in dit verband relevante bepalingen staan in artikel 28 PUN (vgl. art. 40 PUNA, art. 42 PUB en art.

17 PUKMar) en luiden als volgt:

1.) Bij het indienen van een aanvraag voor een reisdocument wordt een pasfoto overgelegd die een goedgelijkend beeld van de aanvrager geeft.

2.) De overgelegde pasfoto voldoet aan de acceptatiecriteria van de in bijlage L bij deze regeling opgenomen fotomatrix.

3.) In afwijking van het tweede lid kan een pasfoto worden geaccepteerd indien de aanvrager heeft aangetoond dat godsdienstige of levensbeschouwelijke redenen zich verzetten tegen het niet bedekken van het hoofd.

Goedgelijkend beeld van de aanvrager

De Fotomatrix Model 2006, waaraan foto's voor reisdocumenten moeten voldoen, bepaalt dat de foto altijd een goedgelijkend beeld van de aanvrager moet geven. Op dit punt is geen afwijking van de fotomatrix mogelijk. Is iemand op de ingediende pasfoto zo geschminkt dat de gelaatskenmerken niet of moeilijk zichtbaar zijn, dan dient de pasfoto niet te worden geaccepteerd. Het vorenstaande impliceert dat het gebruik van make-up, zoals tot nu toe gebruikelijk, blijft toegestaan.

 

 

 

Biometrie In-Zicht – Generatie Elektronische Reisdocumenten

Januari 2007, Jaargang 3, nr. 1

2

Toepassing van de uitzonderingsbepaling op de eis dat het hoofd onbedekt dient te zijn

In de Fotomatrix Model 2006 is bepaald dat het hoofd op de pasfoto onbedekt dient te zijn. Deze eis is niet nieuw en was voorheen in artikel 28, derde lid, zelf uitgeschreven. Ook de uitzonderingsbepaling op deze eis is zoals gezegd niet nieuw. Van de desbetreffende eis kan worden afgeweken indien de aanvrager heeft aangetoond dat godsdienstige of levensbeschouwelijke redenen zich verzetten tegen

het niet bedekken van het hoofd.

Met betrekking tot deze bepaling kan het volgende worden opgemerkt. Niet alleen in de paspoortuitvoeringsregelingen, maar ook in andere wet- en regelgeving zoals artikel 6 van de Grondwet, wordt het begrip levensbeschouwing/levensovertuiging vaak in één zin genoemd met het begrip godsdienst. Beide hebben gemeen dat zij mensen helpen om in georganiseerde vorm zin en betekenis te geven aan hun bestaan, aan de werkelijkheid en aan hun ervaring. Een aanvrager die slechts blijk geeft van een puur persoonlijke levensopvatting of uiterlijke gedragingen in kleding of opmaak die als modeverschijnsel zijn aan te merken, kan derhalve niet in aanmerking komen voor toepassing van deze uitzonderingsbepaling.

Het toestaan van uitzonderingen dient met grote terughoudendheid te geschieden. De eis dat het hoofd onbedekt dient te zijn vloeit immers voort uit de primaire functie van het paspoort en de identiteitskaart, die inhoudt dat de houder zo goed mogelijk aan de hand van zijn document moet kunnen worden geïdentificeerd. Dit betekent dat, zoals ook uitdrukkelijk in artikel 28, derde lid, PUN is vermeld, op de aanvrager de bewijslast rust om aan te tonen dat er sprake is van zodanige

godsdienstige of levenbeschouwelijke redenen, dat deze zich verzetten tegen het onbedekt laten van het hoofd.

Om hierover meer duidelijkheid te verkrijgen, wordt u geadviseerd de nodige vragen te stellen en in voorkomende gevallen door te vragen. Daarbij kan, onder andere, gedacht worden aan de volgende vragen:

- tot welke godsdienstige of levenbeschouwelijke stroming behoort de aanvrager?

- (indien de godsdienst of levensbeschouwing de ambtenaar onbekend is): kan de aanvrager nader toelichten en schriftelijke bewijzen overleggen omtrent het bestaan van de betreffende godsdienstige of levensbeschouwelijke stroming?

- kan de aanvrager aantonen dat hij of zij behoort tot de godsdienst of evensbeschouwing waarop hij of zij zich beroept?

- kan de aanvrager aantonen dat zijn of haar godsdienst of levensbeschouwing voorschrijft dat, in het openbaar, een hoofdbedekking moet worden gedragen?

Hoever u moet gaan met het stellen van vragen en het eisen van bewijsstukken, zal van geval tot geval kunnen verschillen. Bij aanvragers die verklaren dat zij behoren tot een bekende godsdienstige stroming die het dragen van een hoofdbedekking voorschrijft (te denken valt aan onder andere:

nonnen, moslima's, Sikhs) zullen bijvoorbeeld nauwelijks of geen vragen hoeven te worden gesteld, omdat in het algemeen vrij eenvoudig kan worden aangenomen dat zij aan de uitzonderingsbepaling voldoen (zeker indien betrokkene op de pasfoto in het oude reisdocument ook al met een hoofdbedekking is afgebeeld).

Mocht u op de door u gestelde vragen geen bevredigend antwoord hebben gekregen of blijft u anderszins ook maar enigszins twijfel houden aan het bestaan van zodanige godsdienstige of levenbeschouwelijke redenen, dat deze zich verzetten tegen het onbedekt laten van het hoofd, dan dient u de aangeboden foto niet te accepteren. Indien de aanvrager het oneens is met dit besluit, kan deze daartegen desgewenst bezwaar dan wel beroep aantekenen.

 

World Wars: Book throws light on role of Sikhs

Wednesday, April 25, 2007, Chandigarh, India
AMRITSAR PLUS
 

Amritsar, April 24
Remembering the contribution made by the Sikhs during the two world wars, a book titled 'How Europe is indebted to the Sikhs' penned down by Bhupinder Singh Holland, seeks to reveal little known facts about the two world wars with the help of documents and newspaper cuttings.

Bhupinder Singh lives in the Netherlands, where he works in the accounts department of a company. Born in Amritsar, the writer is an alumni of Khalsa College, from where he graduated with BSc and BEd degrees. He was declared the best soccer player for the 1967-68 term.

The book includes a collection of photographs of Sikh, Dutch, French and Italian soldiers. A whole section is devoted to the history of Sikhs, birth of Sikhism and who are Sikhs penned by Dr Harjinder Singh Dilgeer, National Professor of Sikh Studies.

One observation says people contribute a share of their hard-earned money for 'langar' (sacred community kitchen) and try to surpass others in performing service in gurudwara kitchens, cleaning dishes, sweeping floors, washing toilets, serving guests. "Who are these turbaned and bearded selfless people?' The writer has tried to answer this in his own way.

zondag 22 april 2007

Universitaire opleiding vergelijkende godsdienstwetenschappen erkend

Universitaire opleiding vergelijkende godsdienstwetenschappen erkend

Beslissing Vlaamse regering

Universitaire opleiding vergelijkende godsdienstwetenschappen erkend

Geplaatst door Theo Borgermans op
za 21 apr '07 om 00:01u

 

ANTWERPEN (RKnieuws.net) - De Vlaamse regering heeft vandaag/vrijdag de registratie van de Faculteit Vergelijkende Godsdienstwetenschappen (FVG) in Antwerpen goedgekeurd. Door deze beslissing is de FVG erkend als een geregistreerde instelling voor het hoger onderwijs en kan ze rechtsgeldig bachelor- en masterdiploma's uitreiken.

De FVG is een instelling die buiten het bestel van publiek gefinancierde hogescholen en universiteiten valt. Hoewel de FVG sinds haar ontstaan in 1980 door het ministerie van justitie erkende bachelor- en masterdiploma's uitreikte, dreigde de faculteit in problemen te komen sinds de inwerkingtreding van de nieuwe BAMA-structuur. De zogenaamde 'niet-ambtshalve geregistreerde instellingen' moeten immers, krachtens het decreet van 4 april 2003 betreffende de herstructurering van het hoger onderwijs in Vlaanderen, eerst geregistreerd worden. De FVG voldeed echter aan alle voorwaarden en kan dus verder bachelor- en masterdiploma's uitreiken.

De Faculteit Vergelijkende Godsdienstwetenschappen in Antwerpen is een autonome instelling, die in 1980 werd opgericht. Sindsdien biedt de FVG op internationaal universitair niveau de vergelijkende studie van godsdienstwetenschappen aan.

De Faculteit profileert zich als een pluralistische, interculturele en multireligieuze instelling die aan geen enkel leerstelsel onderworpen is. Een opleiding aan de FVG omvat de studie van de grote wereldgodsdiensten en levensbeschouwingen zoals bahai, boeddhisme, christendom, hindoeïsme, humanistiek, islam, jainisme, judaïsme, sikhisme evenals de studie van nieuwe religieuze bewegingen. Studenten van de FVG kunnen ook een reeks cursussen volgen aan de Vrije Universiteit Brussel, waarmee in februari 2006 een raamakkoord werd afgesloten. (tb)

Duizend sikhs herdenken eerste doop

Duizend sikhs herdenken eerste doop

 
(Novum) - Zo'n duizend sikhs bezingen hun god zondag in Amsterdam om de eerste doop door de tiende goeroe te herdenken. Met die doop ontstond in 1699 een collectief van sikhs die proberen te leven naar de standaard die de goeroe heeft gesteld. Dat laat de belangengroep Sikh Society weten.

Nederland telt volgens de groep tienduizend sikhs. Het volk is afkomstig uit India, voornamelijk uit de deelstaat Punjab. De mannen zijn herkenbaar aan tulbanden, waaronder het haar schuilgaat dat ze niet mogen laten knippen.

Ook in andere plaatsen dan Amsterdam wordt de doop gevierd. De optocht in de hoofdstad dient volgens een woordvoerder ook om het publiek met sikhs bekend te maken. "Door onze tulbanden worden we soms voor moslimextremisten aangezien. Maar sikhs tolereren geen onderdrukking op basis van godsdienst. Iedereen is gelijk."

De optocht is begonnen om 11.10 uur, aan de Schakelstraat in Amsterdam-West en gaat onder meer door de Admiraal De Ruijterweg, de Frederik Hendrikstraat en het Westerpark. De tocht eindigt rond 15.30 uur weer bij de Schakelstraat

Sikhs houden vredesprocessie

Sikhs houden vredesprocessie

http://www.omroepflevoland.nl/d7217d57-6f9a-4c22-92d5-ac10b1e294dd.aspx?newsId=17394

9-4-2007

 

 

Honderden Sikhs hebben zondag in Almere Haven gevierd dat hun geloof 400 jaar geleden is ontstaan.

Ze deden dat met een processie voor de vrede, een gezamenlijk lunch en het uitdelen van voedsel tijdens de optocht. Kern van het geloof is voor Sikhs één universele god. Voor hen is ook ieder mens gelijk. De mens leeft bovendien om liefde te geven.

De Sikhs kozen Almere Haven voor de festiviteiten omdat ze daar een gebedsruimte hebben aan de Brongouw.

Persbericht: De Nederlandse Sikh gemeenschap viert op 15 april 2007 V(B)aisakhi middels processie

Persbericht: De Nederlandse Sikh gemeenschap viert op 15 april 2007 V(B)aisakhi middels processie

Voor spoedige uitgave, ENGLISH VERSION
Amsterdam, 10 Mar 2007
www.sikhs.nl

Voor informatie neem contact op me: Sikh Society, Netherlands. tel.nr. 06-49046614 en/of SikhsInHolland@gmail.com

Wij zijn zeer verheugd u uit te nodigen voor ons jaarlijkse optocht 'nagar kirtan'. Deze processie houden wij jaarlijks voor de feestdag 'vaisakhi'. Op deze dag waren de panj pyare ( 5 geliefden ) gedoopt door de 10de guru, Guru Gobind Singh ji, de Khalsa was ontstaan. De Khalsa is de naam van een collectief van geïnitieerde Sikhs. Zij wijden hun leven aan het leven naar de hoge standaarden die door de Guru zijn gesteld. Guru Gobind Singh had de priesters en intermediairs afgeschaft en had de gewone man en vrouw tot ambassadeurs van de Sikh manier van leven gemaakt. Dus, Vaisakhi is een feest voor de mensheid. Het is een periode om Gods liefde en
vertrouwen in ons mensen te herdenken. Alle geïnitieerde Sikhs volgen de vijf K's.

Deze feestelijke gebeurtenis zal plaatsvinden op zondag 15 april 2007 van 11.00 uur tot 15.00 uur. Tijdens de optocht zal eten en drinken worden uitgedeeld.

De route die gelopen zal worden is als volgt: (beginpunt) Schakelstraat 21, Transformatorweg, Contactweg – Sloterdijksweg, Molenwerf,
Admiraal de ruiterweg, De Clerqstraat, Bilderdijkstraat, Frederik
Hendrikstraat, Nassaukade, Westerpark (rust punt), Spaarendammerstraat,
Spaarendammerdijk, Transformatorweg, Schakelstraat.

Voor meer achtergrondsinformatie over Vaisakhi en Het Sikhism zie onze webpagina:
WWW.SIKHS.NL

Media Contact Persoon : Vikrampal Singh 06 22 15 74 88
Adres:
Guru Nanak Gurudwara Sahib
Schakelstraat 21
1014 AW Amsterdam

Sikh Society, Netherlands
Mail :
SikhsInHolland@gmail.com
Website :
WWW.SIKHS.NL


--
Sikh Society, Netherlands is een onpartijdige, niet op politiek gebaseerde humanitaire ('human development') groep die nauw samenwerkt met de Gurudwara's (Sikh gebedshuizen) en andere organisaties in Nederland betreffende onderwerpen van (en ter bevordering van het) belang voor de Sikh gemeenschap en andere minderheden. Verder richt deze zich op aspecten aangaande ontwikkeling en het welzijn van de gehele mensheid.

Press Release: Sikhs in Netherlands to celebrate Vaisakhi with Nagar Kirtan (Procession) in Amsterdam on 15th April 2007

FOR IMMEDIATE RELEASE
Amsterdam, 25 March 2007

For more information please contact: Mr. Vikrampal Singh, Sikh Society, Netherlands, Tel: 0649046614 Email: SikhsInHolland@Gmail.com

The 2007 Vaisakhi Procession in Amsterdam will take place on Sunday April 15th. The annual event has become one of the largest Vaisakhi Celebration in mainland Europe. Vaisakhi, is one of the most colourful events in the Sikh calendar, the day on which just over 308 years ago the Sikh Nation - the Khalsa (The Pure Ones) was revealed and Sikhs were given a clear identity and a code of conduct to live by. Vaisakhi is also a seasonal festival of the Punjab ( North India), a festival of joy and happiness.

The Sikh Society, Netherlands together with the Sangat(congregation) and the Amsterdam Gurdwara Committee invites all Sikhs, Non-Sikhs and institutions to join us in Amsterdam for this wonderful opportunity for fellowship and celebration.

Date: Sunday, 15th April 2007
Time: 11.00 until 15.00
Venue: Guru Nanak Gurdwara Sahib (Sikh place of worship)
Schakelstraat 21 1014 AW Amsterdam

Route o f Procession:
(beginpunt) Schakelstraat 21, Transformatorweg, Contactweg – Sloterdijksweg, Molenwerf, Admiraal de ruiterweg, De Clerqstraat, Bilderdijkstraat, Frederik Hendrikstraat, Nassaukade, Westerpark (rust punt), Spaarendammerstraat, Spaarendammerdijk, Transformatorweg, Schakelstraat.

Contactpersonen : Baljit Singh ( 06-14 48 81 69 )
Mahinder Singh (06-16 15 44 42)
Media Contact Person : Vikrampal Singh 06 49 04 66 14


Address
Guru Nanak Gurdwara Sahib
Schakelstraat 21
1014 AW Amsterdam
Mail :
Amsterdamgurudwara@yahoo.com


Sikh Society, Netherlands
Mail : SikhsInHolland@gmail.com
Website : WWW.SIKHS.NL

--
Sikh Society, Netherlands is a non- religious, non-partisan, non-political human development organization which works closely with other organizations, on issues of common interest to Sikhs and other minorities and focuses on issues of awareness through education and well-being of the whole of humankind as stated in the Sikh Daily prayer - "Sarbat Daa Bhalla (Welfare for all)".

Leeuwen en prinsessen

Leeuwen en prinsessen
Een zondagmiddag in de Brongouw in Haven. Ik loop het voormalige buurthuis binnen, Gurdwara van de Almeerse Sikh gemeenschap, en wordt vriendelijk ontvangen door een rijzige heer met baard en oranje tulband. Hij verzoekt me mijn schoenen uit te doen en knoopt een oranje hoofddoek om mijn haar.

Leeuwen en prinsessen
Een zondagmiddag in de Brongouw in Haven. Ik loop het voormalige buurthuis binnen, Gurdwara van de Almeerse Sikh gemeenschap, en wordt vriendelijk ontvangen door een rijzige heer met baard en oranje tulband. Hij verzoekt me mijn schoenen uit te doen en knoopt een oranje hoofddoek om mijn haar.
Sikhs
Even later begroet de heer Bhupinder Singh me, vooraanstaand lid van de Sikh gemeente Almere. Hij geeft me een rondleiding door de verschillende ruimtes waaronder de keuken waar vrouwen druk zijn met het bereiden van chapati's en dal, een linzenschotel, voor de maaltijd na de dienst.
Uiteindelijk neemt Bhupinder Singh me mee naar de tempelruimte. Een grote ruimte bedekt met vloerkleden, voorin staat een soort altaar onder een baldakijn. Onder een goudkleurige doek ligt het heilige boek, de Goeroe Granth Sahib. De voorganger staat achter het boek en lijkt het met een speciale pluim koelte toe te wuiven. Op een klein podium ernaast staat een harmonium, een orgeltje dat je vrijwel uitsluitend nog in India ziet, en een tabla, een Indiaas trommeltje. Gedurende de hele dienst lopen mensen in en uit, kinderen lopen door de ruimte. De sfeer is vrij en ontspannen maar tegelijkertijd geconcentreerd, er wordt gezongen en gemediteerd. Na de dienst mag ik in het boek kijken dat vervolgens opgeborgen wordt in een groot bed dat in de ruimte naast de tempel staat. "God is moe, en moet nu rusten," verklaart Bhupinder Singh. Vervolgens schuiven we in een andere ruimte aan om gezamenlijk te eten. Chapati, dal, groenten en yoghurtsaus worden uitgedeeld door Sikhs die voortdurend langslopen om je bord te vullen.
Een paar dagen eerder had ik een gesprek met drie vertegenwoordigers van de Sikh gemeente. In de huiskamer van een van hen word ik voorgesteld aan de heer Singh, de heer Singh en de heer Singh. Grapje? Nee. De heer Gursev Singh legt uit: "Alle mannelijke Sikhs hebben de achternaam Singh, dat betekent leeuw in het Punjabi. De vrouwen heten Kaur, wat prinses betekent. Die naamgeving hebben we te danken een onze tiende Goeroe die iedereen in 1699 via een initiatieceremonie dezelfde naam gaf om gelijkheid te bevorderen. Je kunt namelijk aan de achternamen zien tot welke kaste iemand behoort. Door allemaal dezelfde achternaam aan te nemen, kan dat niet meer. Ook werden toen de leefregels opgesteld." De naamgeving zorgt nogal eens voor verwarring bij de Almeerse Burgerzaken, voornamen worden aan achternamen geplakt, mensen krijgen voorletters toegewezen of een jongen krijgt de achternaam Kaur. "Het zou fijn zijn als ik onze traditie aan de gemeente duidelijk kon maken. Het is onwetendheid maar voor ons is het onaanvaardbaar, omdat het direct aan onze religie raakt. We proberen scholen en de gemeente zo goed mogelijk voor te lichten." zegt Bhupinder Singh.
Singh klapt zijn laptop open en start een PowerPoint presentatie over het Sikhisme. " Het Sikhisme heeft raakvlakken met andere religies, maar is een unieke religie met eigen leefregels. In Almere hebben we sinds kort onze eigen Gurdwara waar we de diensten kunnen houden. Aanvankelijk stonden de omwonenden er nogal wantrouwend tegenover, logisch, veel mensen weten niets van het Sikhisme. Om die reden hebben we een open dag georganiseerd. Het was druk en gezellig. Ik snap dat mensen aanvankelijk wantrouwig zijn. We zien er natuurlijk opvallend uit. Wij dragen tulbanden, we knippen namelijk ons haar niet. Ik heb het nog nooit geknipt, mijn haar is zo'n anderhalve meter lang. God heeft ons gemaakt en aan het uiterlijk dat Hij ons gaf, willen we zo weinig mogelijk veranderen. Verder dragen de ingewijde Sikhs, ook de vrouwen, een kleine dolk mee voor innerlijke moed. En we dragen ondergoed dat de kuisheid bevordert. In de tulband dragen we een kleine kam mee om ons haar twee keer per dag te kammen. Ook dragen we een stalen armband om ons kracht te geven onze idealen te verwezenlijken. "
"God is voor ons een kracht en deel van ieder mens. We geloven dat er tien levende Goeroes geweest zijn die allemaal dezelfde ziel hadden. Iedere Goeroe had een specifieke eigenschap, samen vormen ze een totaal geheel. Een Goeroe is voor ons een spirituele leermeester. De Sikhgemeenschap heeft een aantal idealen zoals vrijheid, gelijkheid, broederschap, respect – ook voor andere godsdiensten – en vrijgevigheid. Mannen en vrouwen zijn in het Sikhisme volledig gelijkwaardig. De boodschap van het Sikhisme is universeel: God en liefde. En de kern vormt voor ons het heilige boek van Goeroe Granth Sahib. Dat boek staat centraal in alle ceremonies. We willen zo goed mogelijk leven, vrijgevigheid is dan ook erg belangrijk voor ons, we schenken 10% van ons inkomen aan goede doelen. En Sikhs doen veel aan vrijwilligerswerk. Na de diensten bijvoorbeeld kan iedereen met ons mee eten. In Amritsar, waar onze hoofd Gurdwara de Gouden Tempel staat, komen dagelijks duizenden mensen eten, waaronder veel armen." "En weet je dat er 83.000 Sikhs gesneuveld zijn in Wereldoorlog I en II?" vraagt Bhupinder Singh. "Maar weinig mensen weten dat. Sikhs strijden overal ter wereld voor rechtvaardigheid en brengen daar ultieme offers voor."
Basisprincipes van het Sikhisme: Sarbhat Da Bhalla: wens de gehele mensheid welzijn toe. Naam Japna: mediteer over de naam van God. Kirat Karni: verdien je brood met eerlijk werk. Wand Chakna: verdeel je verdiensten onder de behoeftigen

How Europe is Indebted to the Sikhs

How Europe is Indebted to the Sikhs

Date: 04/13/2007

http://www.sikhnet.com/sikhnet/news.nsf/NewsArchive/A186FD7FC3E80F19872572BC0054C736

April 11, 2007 - Almere, The Netherlands. A new book regarding the role of brave Sikh soldiers in Europe during second World War,"How Europe is Indebted to the Sikhs, Vol.2" has been released at Gurdwara Sector - 34, Chandigarh on 08-04-2007 by Dr. Harjinder Singh Dilgeer, National Professor of Sikh Studies and President of World Sikh Writers Conference in a special seminar attended by more than 50 prominent scholars including Dr Maan Singh Nirankari, Dr. Harnam Singh Shan - retd. Prof.of Patiala University, Dr. Darshan Singh - chairman of WSRC and retd. Prof. of Punjab University, Dr. Gursharnjit Singh of Guru Nanak University, Dr Amarjit Kaur of Ibankalah, Dr. Gurcharn Singh - former chairman Punjab School Board, S. Rajinder Singh Khalsa - convenor Khalsa Panchiat, Prof. Inder Singh Ghaga, S. Gurpartap Singh Riar - member SGPC Siri Amritsar, Dr. Gurmeet Singh Sarsa, S. Amarjit Singh Chandi, S. Amar Singh Chahal - advocate, Bibi Jagmohan Kaur, Janab Khoji Kafir - a prominent writer, Dr. Sukhpreet Singh Udeke, S. Kamaljit Singh Kamal, Principal Narinder Singh Jammu, Col. Surjit Singh Nishan, Dr. Puran Singh Jassi, Dr. Sahib Singh Arshi, Sardarni Tejinder Kaur journalist, S. Surjit Singh Chodouary - Belgium, S. Joginder Singh Dubai, Major Mewa Singh, Dr. Gurbax Singh, Bibi Amandeep Kaur, Bibi Sarabjit Kaur Bassi, Prof Surinder Pal Singh Karnaal, S. Balwant Singh Artist, Dr. Udai Singh, Sardar Beant Singh Sandhawalia - descendant of Maharaja Duleep Singh and many others.

This book has 286 pages with 60 photos of Sikhs in WW-2 and has full list of all the Sikh soldiers died in Europe for the freedom of mankind. A large number of rare photographs including the photo of then Prime Minister of England Mr. Winston Churchil taking salute from the Sikh soldiers on the front line and has precious documents with unknown information about the WW-2. Sikhs have died in large number in Italy, Germany, Greece, France,Malta, Cyprus etc. and their names, Ranks, belt numbers,Regiments, Villages, father's name, in many cases also mother or wife name,Place of action and place of cremation has been given.

This is the 2nd book on this subject by Bhupinder Singh Holland. First volume discribes the role of the Sikh soldiers in Europe during World War-I and was published by Sikh University Press in 2005.