dinsdag 26 mei 2009

Onrust onder Indiase sikhs na vechtpartij in Wenen

Onrust onder Indiase sikhs na vechtpartij in Wenen

http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article2768117.ece/Onrust_onder_Indiase_sikhs_na_vechtpartij_in_Wenen.html

(Novum/AP) - De Indiase premier Manmoham Singh heeft maandag sikhs in de noordwestelijke deelstaat Punjab opgeroepen tot kalmte. Onlusten die zondagavond de stad Jalandhar in Punjab troffen, sloegen maandag over naar ten minste vijf andere steden in Punjab, zoals Amritsar. De politie opende op twee plaatsen het vuur op woedende menigten. Daarbij vond een man de dood en raakten zeker vier mensen gewond.

In Jalandhar braken zondagavond ongeregeldheden uit na een aanval van radicale sikhs op twee goeroes in een tempel, een gurudwara, in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen. Een goeroe kwam daarbij om het leven en minstens vijftien andere tempelbezoekers raakten gewond.

Bij de onlusten in Jalandhar gingen verscheidene voertuigen en een bank in vlammen op. Ook werden bussen met stenen bekogeld en spoorbanen en wegen geblokkeerd.

Jalandhar is een bolwerk van de Dera Sach Khand, de sekte waar de omgekomen geestelijke toe behoorde. De sekte bestaat voornamelijk uit dalits of 'onaanraakbaren'. De onlusten in Wenen leken verband te houden met discriminatie van dalits binnen de sikhgemeenschap.

De autoriteiten stelden maandag een uitgaansverbod voor Jalandhar in, dat in eerste instantie leek te werken. Ook werden honderden soldaten ingezet en controleposten ingesteld. Later braken er toch opnieuw ongeregeldheden uit. Toen een menigte een politiebureau aanviel werd het vuur geopend. De dode viel bij een andere schietpartij, in het dorp Lambran bij Jalandhar.

Singh is de eerste Indiase premier die voortkomt uit de sikhgemeenschap. Hij zei 'diep ontsteld' te zijn door de aanvallen en het geweld.

Van de Indiase bevolking van bijna 1,2 miljard maken sikhs nog geen 2 procent uit. Kastendiscriminatie is in India ruim een halve eeuw geleden verboden, maar komt er nog veel voor. Sikhs erkennen officieel geen kasten, maar het fenomeen heeft zulke diepe wortels dat het ook in hun gemeenschap niet geheel is verdwenen

vrijdag 15 mei 2009

UK College Allows Sikh Students to Sit Exams Wearing Kirpan, After Initially Barring them

UK College Allows Sikh Students to Sit Exams Wearing Kirpan, After Initially Barring them

http://www.unitedsikhs.org/PressReleases/PRSRLS-14-05-2009-00.htm

"The college has given us assurances and we are hopeful for a speedy and amicable resolution to ensure that no further injustice is done to the 3 students who were initially told they would be barred from sitting their exams if they wore their kirpan, their article of faith": Mejindarpal Kaur, UNITED SIKHS legal director

Leicester, UK: A sixth-form college today said they will allow Sikh students to wear their kirpan, a Sikh article faith, after a 16 year old Sikh girl was stopped two days ago from taking her AS level exams (pre-university) because she wore a kirpan. This ban had also affected two other initiated Sikhs who were also told that they could not sit for their A level exams on Friday. The ban reversal came after the UNITED SIKHS legal team and the Leicester and Nottingham Sikh community leaders worked around the clock with the college to resolve the problem.

Parminder Kaur, 16, who was initiated as an Amritdhari Sikh last month and is mandated to wear her kirpan at all times, was in shock when she telephoned UNITED SIKHS on Tuesday to say that she has been asked to leave the exam hall at the Wyggeston and Queen Elizabeth I College, because she wore a kirpan.

The school principal, Ian Wilson, who responded to the students' plight swiftly said, "We will review our policy with respect to the carrying of the kirpan in the next few weeks and in the meantime we will make every effort to ensure that the students are able to take their exams as normal."

"In my time as principal we have had no tension between (students of) different religious groups and I don't want this to change at all," he added about the college in Leicester, where 12-14, 000 Sikhs live.

"Over the past 24 hours and more I have been feeling stressed and upset at the extremes of which I never believed would be possible, after being removed from my Sociology exam where other students were clearly able to see what was happening," Parminder Kaur said.

"I am glad that the college is allowing me and my fellow Gursikh brother and sister back in. Most of all I am delighted that I have been allowed back into the college to complete my exams wearing my kirpan," she added.

After Parminder Kaur reported the incident, UNITED SIKHS contacted the students' families and local community leaders for their assistance. "As the students were not being allowed to sit their exams on Friday, we instructed a prominent human rights London law firm, Bindmans LLP and engaged the services of the Equality and Human Rights Commission," said Mejindarpal Kaur, UNITED SIKHS Legal Director.

"We applaud the three Sikh students who, in the midst if their exams, displayed a positive attitude and exemplary strength of character to stand up for their belief and rights. We are very grateful to the assistance provided by the management of the Guru Tegh Bahadur Gurdwara, the SCYS of Nottingham, Davinder Singh, Kuljit Singh, Sukhvinder Singh and Gurjeet Singh," she added.
 

You may read a previous press release on UNITED SIKHS' advocacy for civil rights at http://www.unitedsikhs.org/PressReleases/PRSRLS-15-12-2008-00.htm.

UNITED SIKHS calls upon anyone who suffers a violation of their civil rights to email us at law@unitedsikhs.org or call a UNITED SIKHS chapter nearest to you.

 

An account of the incident on 12th May when Parminder Kaur, 16, was barred from sitting an exam:

"I was in my sociology exam when the exam woman came up to me and asked if I was wearing a kirpan. I said yes as I was not prepared to lie. She told me that I wasn't allowed to wear the kirpan as it was college policy. I then told her that Sikhs were protected by legislation which allowed Sikhs to wear a kirpan. She then said that she was going to have to report me to the office and I just said ok. After five minutes the vice principal (Tim) with another lady from the examinations office and told me to put my pen down and come outside. He then explained that I wasn't allowed to be in college wearing a kirpan and that included examinations. I told them that I took amrit on the 25th of April and that I was no way prepared to take my kirpan off."

On hearing what had happened to Parminder, her college mates, Baljinder Kaur, 18, and Surjinder Singh, 17, who also wore a kirpan, met Sue Ashwin, the vice principal, to ask why Parminder had been barred from the exams.

Surjinder Singh told UNITED SIKHS, "Baljinder and I told Sue Ashwin that the law allowed a Sikh to carry a kirpan. She asked if we could wear a 'replica' kirpaan, on a 'key-ring'. We told her "No"."

When Sue Ashwin discovered that Baljinder Kaur and Surjinder Singh also wore a kirpan she told them to either remove their kirpan or go home and not return to college unless they removed their kirpan or until the matter was 'investigated further'.

"As I still had 2 more lessons to attend, Sue Ashwin asked me if I was willing for someone to 'look-after' my kirpaan whilst I went to my lessons. As a practicing Sikh, none of my 5 Ks are to come off my body at any time, therefore I refused, to remove my kirpaan, and left the college premises with Baljinder Kaur," said Surjinder Singh.

Baljinder Kaur and Surjinder Singh's comments: "The last 24 hours have been a little hectic. However, its all been worth it in the long run, (apart from the very unfortunate exception of Parminder Kaur missing her exam)- hopefully the college will provide some sort of compensation for this. However, on the very very bright side, many people who once saw GuruJi's kirpan as a mere knife, have now been educated of its deep value and unbreakable bond with a Sikh. The college took a very cooperative approach, and students carrying the kirpan will no longer be treated any different. Hopefully the frequency of such incidents will gradually decrease and diminish. GuruJi teaches us to handle things with love and humility. Its not others' faults- its our duty to educate and be the example.": Baljinder Kaur, who was facing a ban of her kirpan at her Leicester college .

"At first I was very upset and felt discriminated. Now with the positive outcome, I am looking forward to wearing my kirpan in college. I hope what happened to us will not happen to anyone else," said Surjinder Singh.


We are able to steadfastly fight for your civil rights because we receive your continuous support. To ensure that we never have to say 'NO' to a request for help, kindly donate generously at www.unitedsikhs.org/donate


donderdag 14 mei 2009

Sikhs in de city

Sikhs in de city
Maandag 11 mei 2009
 http://www.ohmnet.nl/weblog.aspx?lIntWeblogId=4&fld_pk_WeblogPostId=117

door: Eekta Trienekens

Op zondag tien mei was er een Nagar Kirtan in Amsterdam, oftewel een stoet van zingende Sikhs in de stad. Het was een prachtige dag, de zon scheen uitbundig op de kleurrijke, doch voornamelijk oranje, optocht. Voorbijgangers die onverwacht moesten wachten op kruispunten reageerden gelaten op dit spektakel en raakten met elkaar in gesprek.

Dit jaar ging de tocht van Sloterdijk naar de Dam en weer terug, een aardige afstand dus. Zeker wanneer je je bedenkt dat onder deze groep werkelijk de hele Sikgemeenschap vertegenwoordigd was, ouderen, mannen, vrouwen, jongens, meisjes en zelfs moeders met kleine kinderen al dan niet met kinderwagens. Allemaal liepen ze met veel geduld mee in deze wel tien kilometer lange mars. Het zou me niet verbazen als er tegen de tweeduizend personen meeliepen.

Het geheel was erg goed georganiseerd, politie was op alle kruispunten aanwezig en de 'sewadars,' (Sikh-vrijwilligers) deelden foldertjes uit met informatie over het gebeuren. Ook werd er gedurende de hele tocht eten en drinken uitgedeeld. Zowel aan de deelnemers als aan de toeschouwers, je kon dus een verbaasde toerist op de Dam tegenkomen met in z'n ene hand een banaan en in de andere een foldertje. Deze versnaperingen onderweg maken de tocht trouwens bijzonder aangenaam, zo kregen we halverwege heerlijke mango-lassie en brood-pakora's aangeboden, ik zou er zo weer vijf kilometer voor lopen!

En de reden voor dit alles? Ik zou door het mooie weer en de heerlijke hapjes bijna vergeten dat het een vrij serieuze aangelegenheid is. De oprichting van de Khalsa (Sikh-broederschap) wordt elk jaar herdacht en gevierd op (of zoals hier het geval, rond) dertien april, de dag van Baisakhi, het jaarlijkse oogstfeest. De tiende guru, Guru Gobind Singh, besloot op die dag in 1699 een orde van dappere mannen op te richten die de toen in Noord-India regerende Moghuls konden weerstaan. Dit naar aanleiding van de executie van twee eerdere guru's.

Hij selecteerde deze mannen op nogal legendarische wijze. Hij riep het volk bijeen en trok zijn zwaard. Terwijl het schitterde in de zon vroeg hij wie er zo dapper was zijn hoofd te offeren in het belang van de gemeenschap. Hij moest het nog twee keer vragen voordat er iemand reageerde. Deze man ging met hem mee in een tent en Guru Gobind Singh kwam er met een bebloed zwaard weer uit. Hij had nog vier mannen bereid gevonden. Na de vijfde kwamen allen ongedeerd uit de tent, deze vijf dappere mannen werden vanaf nu de 'Panj piyare' (de vijf geliefde personen) genoemd. Er volgde een soort initiatieritueel. En zo is de Sikhgemeenschap ontstaan.

Vooraan de optocht zul je zien dat er vijf jonge mannen lopen, in het blauw gekleed, op blote voeten en met een geheven zwaard. Zij staan symbool voor de Panj Piyare en herinneren ons eraan altijd dapper te zijn en anderen te beschermen maar ook aan het allerbelangrijkste: uit liefde te handelen.

extra foto's:

Op Nagar Kirtanstraat achter de wagen met de Guru Granth Shib (de Sikh-geschriften)

















Sewadars vegen de straat schoon waar de Panj Piyare op hun blote voeten de optocht voorgaan.
nagar kirtan vooraan.JPG
















Lekkere hapjes worden uitgedeeld tijdens de tochthapjes.JPG

















Aankomst bij de Damsikhs op de dam.JPG


>> Reageer


Nix Nix Nix



zondag 10 mei 2009

Informatiecampagne in India wijst op risico's van illegale migratie

Informatiecampagne in India wijst op risico's van illegale migratie

    SINT-TRUIDEN - Een informatiecampagne in Punjab (India) moet illegale immigratie naar België voorkomen.
    Annemie Turtelboom (Open VLD), minister van Migratie- en Asielbeleid en de Dienst Vreemdelingenzaken voeren de campagne samen met de Indische overheid. Ze kondigden het initiatief in Sint-Truiden aan, omdat in het begin van de jaren tachtig een eerste golf Sikhs in de fruitpluk werk vond. De toevloed van Indische plukkers kende in de jaren negentig een hoogtepunt. Vandaag komen minder Sikhs naar de fruitstreek. Velen hebben er zich overigens definitief gevestigd. In Sint-Truiden verblijven zo'n duizend Sikhs. 


'Voor veel Indiërs was de fruitstreek in de beginjaren de eindbestemming. Vandaag is dat niet meer het geval', zegt minister Annemie Turtelboom. 'Voor de overgrote meerderheid is niet België, maar Engeland het uiteindelijke reisdoel. België is voor Indiërs een transitland. In Engeland worden geen identiteitskaarten of papieren gevraagd', zegt Turtelboom.

Vorig jaar was het aantal illegale asielzoekers aanzienlijk. Er werden 3.052Indiërs onderschept, voornamelijk in Zeebrugge en Oostende. De Indiërs behoren tot de top 5 van de nationaliteiten die op het Belgische grondgebied het meest worden onderschept. 

Risico's

De campagne in het noorden van Punjab wijst de kandidaat economische vluchtelingen op de risico's die aan illegale migratie zijn verbonden. Mensenhandelaars maken gebruik van valse en vervalste documenten. Mensensmokkel hangt samen met huisjesmelkerij, illegale tewerkstelling, afpersing en zelfs moord. Illegale immigratie kost de Indiër tussen 2.000 en 3.000euro. De bewustmakingscampagne gebeurt met behulp van informatiebrochures, posters, slogans, een documentaire film en een theaterstuk. (els) 



donderdag 7 mei 2009

Politie krijgt kogelvrije tulbanden

Politie krijgt kogelvrije tulbanden
http://www.telegraaf.nl/buitenland/3867480/__Politie_krijgt_kogelvrije_tulbanden__.html?p=4,1

AMSTERDAM -  Sikh politiemannen in Groot-Brittannië krijgen binnenkort een kogelvrije tulband. De politie heeft wetenschappers de opdracht gegeven een kogelwerend hoofddeksel te maken voor de 2000 dienders die in het Sikhisme geloven.


"Sikh politiemannen kunnen geen helm dragen omdat zij hun tulband om religieuze redenen niet mogen verwijderen", zegt agent Gian Singh Chahal.

Een Sikh diende vorig jaar een klacht in wegens discriminatie, nadat er geen oplossing werd gevonden voor een beschermend hoofddeksel. Anderhalf jaar onderzoek in Groot-Brittannië everde niets op. Binnenkort kunnen de Sikhs dus met een gerust hart hun werk

dinsdag 5 mei 2009

Sikhs vieren feest in Haven

Sikhs vieren feest in Haven
http://www.webregio.nl/almere/regionaalnieuws/artikel/172013/sikhs+vieren+feest+in+haven+almere.aspx
22 april 2009

ALMERE - De Nederlandse Sikhs kwamen zondag in Almere bij elkaar om feest te vieren. Zij droegen oranje kledij en oranje tulbanden, vanwege de oranje vlag van het Sikh-geloof. In een grote optocht trokken de Sikhs door de straten van Almere Haven. De processie, die startte en eindigde bij het Sikh gebedshuis aan de Brongouw, stond in het teken van feest, wederzijds begrip, liefde en vrede in de wereld.


Naast de Internationale Dag van de Tulband, die dit jaar op 13 april viel, vierden de Sikhs Vaisaikhi. Het is 310 jaar geleden dat de tiende en laatst levende Guru Gobind Singh Ji op de dag van Vaisakhi, een Sikh festival ter aanduiding van het oogstseizoen, een nieuwe vrijwillige orde van Sikhs oprichtte. De Khalsa broederschap zijn Sikhs die een doopceremonie hebben ondergaan. Zij volgen een gedragscode en dragen vijf onderscheidende symbolen van het broederschap.

Het meest opvallende symbool is het ongeknipte haar, bedekt met een tulband. "Vaisakhi wordt jaarlijks gevierd met een processie. Het is een feest voor iedereen. Het is een periode om Gods liefde en vertrouwen in ons te herinneren", aldus een woordvoerder van de Dutch Sikh Council.